LF-109- Pionýr
Chceme-li najít mezi bezmotorovými letouny stroj, který má stejné zásluhy na výcviku pilotů jako typová řada trenér, byl by to zcela určitě LF-109 Pionýr. Tímto typem začal ve svazarmu nový, vyšší stupeň elementárního výcviku. Do osnov byly zařazeny obraty jako pád a vývrtka. Žák prováděl nejprve s instruktorem později samostatné navijákové starty, aerovleky, létání v termice a někteří zkušení piloti se s ním vydali dokonce na přelet. LF-109 Pionýr je dvousedadlovy vzpěrový hornoplošník smíšené konstrukce. Obdélníkové křídlo s dopředným šípem mělo dřevěnou konstrukci potaženou z části překližkou a zbytek plátnem. Plátěný potah měl i trup s kostrou z ocelovích trubek.Dvě sedadla za sebou vybavená řízením, kabina odklopná do boku. Podvozek: krátká lyžě,kolečko s blatníkem a ostruha. Většina LF-109 byla nastříkána žlutou barvou.
Parametry:
Rozpětí:13,47m, Délka:7,78m, Hmotnost prázdného letounu:235kg, Klouzavost:18,5, Max. a min. rychlost:220/50 kmh.